De verslaving van zelf sabotage

Gepubliceerd op 20 juni 2026 om 19:41

Jezelf saboteren en helemaal naar de klote helpen is vrij makkelijk. Het is makkelijker dan de strijd van heling aan te gaan. Want helen van de meeste gruwelijke shit die je hebt meegemaakt is pijnlijk, donker en verdrietig.

Ik kan je ontzettend veel vertellen over de manieren hoe je jezelf kunt saboteren. Als ik dat ga doen, dan gaat het een immens lang verhaal worden en het lijkt me beter dat ik dan 1 specifiek onderdeel benoem in deze blog. 

Wat voor mij een groot onderdeel van zelf sabotage geweest is? Social media en alles wat daaraan vastzit. De apps die je installeert op je telefoon om vervolgens de godganzedag aan te staan, in verbinding met alles en iedereen. Zelfs als je heel bewust bent en leeft, is het een groot struikelblok. Want het bezig zijn met deze online wereld saboteert je intern.

Iedereen weet het en kent het; de algoritmes en ai. Social media draait daar op en speelt in en in jouw persoonlijke behoefte. Het zorgt voor de stroming van extra endorfines zoals dopamine die jou steeds laten hunkeren naar video's, foto's en meer. Het trekt je leeg en zelfs als je dit voelt voel je dat je moet checken, want anders mis je alles.

Voor mij is het al een aantal jaren de kern van zelf sabotage. Al een aantal keer heb ik mijn accounts gesloten, verwijderd om vervolgens weer nieuwe aan te maken. Ik heb honderden video's gemaakt, gepost, blogs geschreven en weet ik veel wat allemaal niet meer over mijn persoonlijke struggles en mentale uitdagingen.

Waar ik vooral op leeg liep is dat ik voelde dat ik steeds maar weer moest creëren en produceren. En belangrijker nog; het was nooit goed genoeg. Niet voor mezelf en niet voor de wereld. Dat raakte me en liet mij eigenlijk nog steeds meer vereenzamen. 

Elke keer zie je, ironisch genoeg, de meest perfecte beelden die jou in je onderbewuste raken, soms zelfs trauma. Als je het gevoel hebt dat je niet goed genoeg bent in deze wereld, dan is social media echt een NO GO. Het is een façade waarin alleen maar illusionaire dingen voorkomen. Het is niet echt, zelfs met real personen.

Het is een neppe wereld die duivels is en je ego voedt op een manier waar je zelf van schrikt. Daarom heb ik afstand gedaan van tiktok, instagram, facebook, linkedin en youtube. Whatsapp heb ik nog om de communicatie nog ergens te behouden met familie enzo, maar liever ook niet. Ik word er niet beter van maar functioneer alleen maar slechter. Dat is zelf sabotage.

Ondanks ik er nog van moet afkicken, letterlijk, voel ik al meer rust en is de drang nagenoeg verdwenen. Ik dacht altijd dat wanneer ik offline zou gaan, mijn wereld nog kleiner zou worden en ik het contact met bepaalde mensen zou verliezen, dat klopt. Maar dat verlies neem ik en als het zo moet zijn dan komen we elkaar weer tegen.

Bij helen van je wonden is tijd belangrijk en vooral tijd voor jezelf. Er moeten zo min mogelijk afleidingsmogelijkheden zijn waaronder social media. Ik zeg niet dat je nu alles moet stoppen, lekker zelf weten. Maar probeer wel bewust te worden van wat het met je doet en wat social media misschien wel saboteert in je leven. 

Social media zie ik als de verslaving van zelf sabotage. Je weet dat het niet goed is voor je maar toch keer je er steeds weer naar terug. 

Ik hoop dat je er iets mee kunt.

Alleen maar liefde,
Jeff 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.